Așa cum am promis, azi am contactat SC SALUBRIS SA și Direcția Taxe și Impozite Slatina, reprezentată de directorul Alin Calotă, pentru a veni în sprijinul dumneavoastră cu precizări importante în privința sumelor plătite de către persoanele fizice și agenții economici în vederea colectarii gunoiului. De la început am constatat lipsa totală de informare a celor care urmează să plătească aceste taxe, cât și faptul că nu a fost pus la punct un sistem mai rapid de depunere a declarațiilor, dovadă fiind zecile de persoane care așteaptă la Direcția de Taxe și Impozite a municipiului Slatina.

Directorul Alin Calotă a ținut să facă următoarele precizări:

,,Persoanele fizice deținătoare ale mai multor proprietăți pe raza municipiului Slatina vor plăti o singură taxă, doar la adresa la care declară că locuiesc. În cazul în care o altă proprietate este în regim de chirie, trebuie plătită taxa și la acea proprietate. Societățile comerciale care au sediul declarat într-o proprietate particulară nu vor plăti taxa dacă în acel sediu nu se desfășoară o activitate comercială. Taxa pe gunoi este calculată în funcție de anumiți indici și suprafață și pot fi făcute anumite corecții, în funcție de declarațiile administratorilor. În cazul în care o persoană fizică ce a declarat un domiciliu și a plătit taxa, din anumite motive pleacă de la adresa menționată o perioadă mai mare de timp, poate veni cu acte doveditoare și o declarație rectificativă pe perioada în care la adresa respectivă nu locuiește nimeni. Termenul limită de depunere a declarațiilor este de 01.05.2022, iar după această dată la persoanele fizice se vor face încrucișări între numărul de persoane declarate și înscrisurile de la evidența populației. Probabil vor exista unități comerciale și aici pot face referire la cele de tip restaurant, cafenele sau baruri care vor încerca să eludeze o parte sau în totalitate taxa pe gunoi. Pentru aceștia vreau să precizez că se vor efectua controale și în cazul depistării unor neconcordanțe taxa va fi calulată retroactiv și se va aplica impozitarea cu penalități. Mergând mai departe și sper să nu se ajungă la asemenea cazuri, avem posibilități exact ca la impozit și amenzi să mergem pentru rău-platnici până la recuperarea cu executare silită. ”

Pentru a fi luminați în totalitate, am cerut un punct de vedere și de la conducerea SC SALUBRIS SA, societatea care operează tot județul Olt:

,,Acest regulament ce se aplică în județul Olt nu a fost dezbătut în dezbatere publică și este singurul standard ce există în acest moment în România. ADI Olt a prezentat regulamentul reprezentanților tuturor primăriilor din județ, dar nu au existat amendamente și a fost aprobat așa cum a fost prezentat. În acest moment nu este problema SC SALUBRIS SA cum aplică primăriile indicii din regulament și cum își gestionează încasările și plățile. Noi nu avem decât contracte cu primăriile din județul Olt și în afară de cântărirea standard de la depozitul ecologic din Bălteni, SC SALUBRIS SA nu efectuează nicio altă cântărire la agenții economici. La nivel de țară s-a calculat că o persoană din mediul urban produce 0,9 kg deșeuri menajere pe zi de locuitor, iar în mediul rural 0,3 kg pe zi de locuitor, o parte din aceste deșeuri , mai precis 0,1 kg au fost considerate ca fiind resturi vegetale, transformate în compost de fiecare gospodărie. Conform previziunilor noastre, taxa în mediul rural anul viitor este posibil ca în unele localități să ajungă la 7 – 8 lei de persoană pe lună, sau chiar să fie mai mare, aici depinde de fiecare primărie cum știe să gestioneze și să informeze. La comunele mai mari, cantitățile lunare sunt estimate la 600 – 700 tone lunar. Am hotărât ca în momentul când mașinile noastre merg într-o localitate pentru colectarea gunoiului, fiecare mașină să fie însoțită de un reprezentant al primăriei, care să constate dacă în containerele și pubelele prezentate pentru ridicare sunt doar deșeuri conforme, astfel făcând-se o colectare selectivă sau sunt și deșeuri provenind de exemplu din demolări sau vegetație. Modul în care locuitorii comunelor vor fi ajutați de către reprezentații autorităților locale să înțeleagă colectarea selectivă va duce la o taxă minimă ce nu va mai fi mărită. Noi estimăm ca anual să ridicăm peste 80 000 tone deșeuri. La sfârșitul anului , acolo, în localitățile în care s-a făcut o colectare selectivă corectă și s-au încasat taxele, nu vor fi probleme care să afecteze bugetul primăriilor. În situația în care cantitatea colectată de către SC SALUBRIS SA este mare, edilii se vor trezi că nu vor avea banii necesari pentru plată. În acest moment avem cel mai mic preț pe tonă depozitată din țară, 62 de lei, 300 lei colectare selectivă, 347 lei resturi menajere și 55 lei transfer pe localitățile care duc în stații. Restul taxelor percepute de noi merg în bugetul statului.”

Cam astea au fost declarațiile pe care am reușit să le obținem azi, cu regretul că de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI Olt) nu am reușit să contactăm pe nimeni pentru un punct de vedere.

O concluzie pe care am tras-o din aceste declarații este aceea că primarii din Olt au semnat documentele exact ca primarii și nu au avut curiozitatea să ceară mai multe amănunte sau să încerce să aducă amendamente și, de ce nu, poate le-a lipsit și curajul și au respectat un ordin venit pe linie de partid. Până când această situație va fi reglementată, băgați mâna în buzunar și plătiți!